6 توصيه تغذیه ای براي کاهش درد ماهانه

نويسنده: دکتر هومن خليقي




دردهاي پيش از قاعدگي زنان يکي از شايع‌ترين شکايات خانم‌ها در طول اين دوره است. تغييرات خلق و خو و احساس خستگي آنها گاهي بسيار شديد و آزاردهنده است. اگرچه از ميان شيوه‌هاي درماني مي‌توان به مصرف قرص‌هاي ضددرد، ضدبارداري و ضدافسردگي اشاره کرد که اتفاقا خيلي از زنان مصرف مي‌کنند اما در اين مطلب صرفا به توصيه‌هاي غيردارويي دکتر مائو، پزشک مشهور طب چين، اشاره مي‌شود...

1 اسيدهاي چرب بيشتري مصرف کنيد:

اطلاعات زيادي نشان داده است که مصرف اين اسيدهاي چرب که عمدتا در غذاهايي مانند ماهي‌هاي آب‌هاي سرد مثل سالمون و همچنين آجيل‌ها مثل گردو، بادام و يا دانه‌هايي مانند کنجد و قلوس وجود دارد، سبب کاهش علايم ديسمنوره (علايم اختلال دوره ماهانه) مي‌گردد.

2 غذاهايي که بايد يک هفته قبل از شروع دوره ماهانه مصرف کنيد:

يک هفته قبل از شروع عادت ماهانه بهتر است از اسفناج (مي‌توانيد آن را بخارپز کرده و با ماست ميل کنيد که بسيار هم خوشمزه است)، تمشک و گردو استفاده کنيد و همچنين از زعفران، رازيانه، ترخون، تره‌فرنگي، موسير، فلفل‌سياه، دارچين و پوست پرتقال بيشتري در موقع طبخ غذاها استفاده کنيد.

3 چاي‌ مخصوص بنوشيد:

چاي بابونه، سنبل‌الطيب و گل گاوزبان، تمشک و سرخ‌وليک در کاهش درد و ايجاد آرامش در شما بسيار موثرند. هريک از اين دم کرده‌ها را مي‌توانيد به طور مجزا تهيه و به دلخواه خود مصرف کنيد. لازم به ذکر است که اين چاي‌هاي گياهي در واقع گنجينه‌هاي علم پزشکي شرق است که به ما به ارث رسيده و با مصرف به جا مي‌توانيد از آنها بسيار بهره ببريد.

4 مکمل منيزيم مصرف کنيد:

بعضي از خانم‌ها به دليل کاهش سطح منيزيم خون، دچار دردهاي پيش از دوره ماهانه مي‌گردند، لذا توصيه مي‌شود، يک هفته قبل از پريود، شروع به مصرف روزانه 500 ميلي‌گرم به علاوه 50 ميلي‌گرم ويتامين B6 کنيد که در کاهش درد و گرفتگي‌هاي زير شکم بسيار مفيد است.

5 فهرستي از غذاهاي حساسيت‌زا براي خودتان تهيه کنيد:

حتما تا حالا متوجه شديد که يک هفته قبل از پريود به بعضي غذاها حساسيت و واکنش نشان مي‌دهيد و گاهي سبب تشديد ناراحتي شما در طول دوره ماهانه مي‌گردد، لذا به شما توصيه مي‌کنيم تا فهرستي از اين غذاها تهيه نموده و در دوره‌هاي بعد از مصرف آنها خودداري کنيد.

6 مصرف نمک و کافئين را محدود کنيد:

ممکن است شما نسبت به خوردن اين مواد اشتياق زيادي داشته باشد اما بايد بدانيد که بسيار در تشديد مشکلات شما موثرند واگر واقعا نمي‌توانيد در برابر آنها مقاومت کنيد، حداقل مصرف متوسط و کمي ‌از آنها داشته باشيد و يا شکلات بخوريد!
منبع:http://salamatiran.com